De lente komt snel dichterbij.  Als je een communicant in huis hebt, betekent dat alsmaar meer reclamefolders voor communiekleding, gepersonaliseerde geschenken, fotoreportages, enz. in de bus.  Breekt het koude zweet je al uit bij het vooruitzicht om het te organiseren?  Of kijk jij er net naar uit? Deze checklist helpt je sowieso op weg.

1. Kledij

De collecties zijn er al, dus wie weet kan je deze al afvinken.  Ik moet toegeven dat het me een beetje verbaasde toen ik er voor het eerst mee werd geconfronteerd.  Ik heb het dus over het hele gedoe rond de keuze van HET kleedje (sorry, ik heb alleen maar dochters dus over het KOSTUUM kan ik niet meepraten…).  Het komt aardig in de buurt van het kiezen van je trouwjurk.

Al bepaal je dat natuurlijk vooral zelf.  Eerlijk is eerlijk, ik genoot wel van het uitstapje met mijn dochter om een kleedje te gaan uitkiezen.  Enkel wij twee tussen al die mooie jurkjes, lekker in de watten gelegd door de verkoopster.  Aangezien de collecties gelanceerd worden bij het jaareinde, wacht je best niet te lang met je aankoop om nog alle keuze te hebben.  Een plotse groeischeut behoort wel tot de risico’s, dus calculeer die best in.

Niet enkel de communiekant zelf, maar zijn/ haar volledige entourage wil uiteraard graag schitteren.  Plan dus ook alvast in wanneer je de andere leden van je gezin in het nieuw zal zetten.  Of toch welke outfit even aan de kant moet zodat hij er nog piekfijn uitziet wanneer de grote dag aanbreekt.

2. De uitnodiging

Je naaste familie breng je best al even mondeling op de hoogte van de datum zodat ze die zeker kunnen vrijhouden.  Zelfs al kennen ze de datum, een ‘officiële uitnodiging’ blijft toch wel leuk.  Daar hoort een mooie foto bij.  Je kan profiteren van de gelegenheid om er een leuke reportage met het hele gezin van te maken.  Met al die mooie outfits leveren jullie ongetwijfeld een prachtig plaatje op.

Mits een meerprijs, krijg je van veel fotografen de foto’s digitaal.  Dat is wel handig, want zo hou je alle vrijheid om de foto’s niet enkel voor de uitnodiging, maar ook voor bijvoorbeeld tafeldecoratie te gebruiken.  Papieren placemats, menu’s, bestekhouders, …  Je kan het zo gek niet verzinnen of je kan het laten personaliseren tegenwoordig.

Kies als locatie een plaats waar je kind zich goed voelt.  Idealiter iets wat bij hem of haar past.  Het voetbalveld, de manège, het bos, je woonkamer, …  Ja, meer en meer fotografen doen zelfs reportages bij je thuis.  Meer naturel wordt het niet!

3. Het gelegenheidsadres

Hiervoor zijn er diverse mogelijkheden.  Ik vat ze even samen in 3 grote categoriën:

Thuis

Zonder twijfel is de meest budgetvriendelijke optie om thuis te vieren en zelf voor eten en drank te zorgen.  Het is echter ook de meest arbeidsintensieve en maakt vaak ook dat je zelf niet echt van het feest geniet.  Probeer dus minimaal om wat hulp van familie of vrienden in te schakelen of voor een menu te kiezen dat wat zelfbediening toelaat.  Je kan echter ook thuis vieren en toch het werk uitbesteden.  Via een traiteur aan huis.  Terwijl jullie genieten van de viering, toveren zij je huis/ tuin om tot feestplek.  Ze koken ter plekke een heerlijk maal en serveren de door jou voorziene wijn.  De afwas is natuurlijk ook voor hen 🙂  Geloof me vrij, het is de meest ontspannen manier waarop ik al zelf een feest organiseerde!  Zeker als er nog veel kleine kindjes in de familie zijn.

Feestzaal of restaurant

Heel veel restaurants bieden specifieke formules aan voor communiefeesten.  Als je geen erg grote lijst van genodigden hebt, is dit zeker een aanrader.  Je kan zelf ook in alle rust meegenieten.  Kies zeker voor een restaurant met een speeltuin, het blijft ten slotte een kinderfeest.  Je kan zelfs afspreken met andere families in hetzelfde restaurant.  Ieder behoudt zijn eigen feest, maar de kinderen kunnen wel samen spelen.

Op verplaatsing, met een groep

Zijn er een paar ouderparen van klasgenootjes waarmee jullie het best goed kunnen vinden?  Waarom dan de handen niet in mekaar slaan?  Vele handen maken licht werk!  Je kan een zaal huren, zelf voor drank zorgen en het eten bijvoorbeeld aan een traiteur overlaten.   Voor de bediening van de drank kan je wellicht wel een paar Chiro jongeren vragen.  Zo blijft het budgetvriendelijk – je kan alle vaste kosten delen – en wordt het een echt feest voor de kinderen.  Er is namelijk wellicht ook een extra groot springkasteel want ook daarvoor kon je de kosten delen.  Of een video booth waar ze coole musical.ly filmpjes kunnen maken voor de tieners.

4. De ceremonie

Een belangrijke keuze.  Gaat je kind naar een katholieke school, dan wordt de kerkelijke viering wellicht vanuit die hoek naar voor geschoven.  In dat geval is het zeer afhankelijk van de school/ de streek in welke mate je inspraak hebt in de viering zelf.  Van helemaal geen tot ‘regel het maar beste ouders’, ik heb alle opties al gehoord.

Ik ben persoonlijk het minst fan van de optie viering in de kerk zonder inspraak.  Veelal komt die erop neer dat je kind, buiten een keer een tekstje aflezen, nauwelijks betrokken wordt bij de viering zelf.  Terwijl hij of zij toch centraal hoort te staan.  Het heeft natuurlijk als voordeel dat je er ook geen tijd hoeft in te stoppen.

Worden de ouders geacht zelf de ceremonie op te maken en een aantal voorbereidende sessies met de kinderen te organiseren?  Maak dan zeker goede afspraken tussen de ouders.  En zorg voor een rode draad zodat de viering een mooi aaneensluitend geheel blijft.  Probeer er ook iets leuks in te stoppen en te luisteren naar de ideeën van de kinderen.

Zien jullie of je kind die kerkelijke viering niet zitten, maar wil je wel wat meer dan eten/ drinken/ cadeautjes?  Ga dan voor je eigen ceremoniële moment.  Sta er met je gasten even bij stil dat je kind weer wat volwassener werd, zet het centraal in een viering die bij hem of haar past.

Hulp nodig?  Hier download je mijn stappenplan om een persoonlijke ceremonie te maken.  Of je kan het werk natuurlijk ook aan mij overlaten 😉  Meer daarover hier.

5. Decoratie

Of het nu de kerk is of de plaats waar je persoonlijke ceremonie doorgaat, aan decoreren ontsnap je niet.  Gelukkig is er Pinterest, dat staat garant voor tonnen ideetjes.  Ook voor het feest zelf.  Ik hou wel van een speelse toets.

naamkaartje

Daarnaast wil je het feestvarken een leuk aandenken te geven.  Zoals een ‘bewaarpot’ waarin de wensen van de gasten verzameld kunnen worden.

wensen-communie

Of een origineel gastenboek.  Wij kozen voor deze kleurplaat waarop de gasten een leuke boodschap konden achterlaten en zich creatief konden uitleven met kleur.  Letterlijk een herinnering om in te kaderen die veel vaker wordt bekeken dan een boek of bewaarpot…

IMG_4295

5. Het cadeau

Ik ben een grote fan van het geven van een belevenis.  Een uitstap met de familie, een weekendje weg, samen iets avontuurlijks gaan doen, naar hun eerste concert of festival, …  Ideetjes genoeg.  Kies voor iets speciaals, wat hij of zij nog niet eerder deed en misschien zelfs een beetje buiten de comfortzone (van het hele gezin).  Wedden dat jullie er nog hechter uitkomen?

De gasten vinden het wellicht wel fijn als je met een suggestie komt om samen te leggen voor een groter cadeau.  Toen ik jong was, kreeg je voor je eerste communie een fiets en voor je plechtige communie gouden oorbellen of een horloge.  The times, they are changing.  Die fiets zal nog wel actueel zijn, de horloge is wellicht een smartphone geworden.  Maar, ik val in herhaling, ik zou gaan voor lekker samen bibberen bij Durbuy adventure ofzo 🙂

6. Animatie

Iedereen hoopt natuurlijk op een mooie, zonnige dag.  Helaas kunnen we daar in België niet altijd op rekenen.  Je voorziet dus best animatie voor binnen en buiten.  Hou daarbij vooral rekening met de leeftijd van de aanwezige kinderen.  Een springkasteel vinden ze volgens mij ook als 12-jarige nog leuk.  Je kan tegenwoordig ook koffers huren met allerlei leuke activiteiten, bijvoorbeeld bij Pim Pam Party.  En opnieuw, lang leve Pinterest voor tal van leuke knutsel- en spelideetjes.

7. Foto’s

Ooit werden er wegwerpcamera’s op de tafels gezet zodat alle gasten foto’s konden nemen die je dan makkelijk kon verzamelen.  Vandaag doen we dat met Instagram (vraag iedereen de foto’s te delen met een afgesproken #) of misschien wel met een gigantische WhatsApp groep.  In ieder geval wil je graag veel foto’s om achteraf een leuk album te maken.

8. Het beste voor laatst: geniet!

Wat er ook gebeurt, geniet op de dag zelf gewoon van het feest.  Enkel traantjes van geluk.  En van moederlijke/ vaderlijke trots op die prachtige, zo snel groot wordende kinderen.  Kijk er gerust naar uit, maar geniet ook maar van het voorbereiden want die dag vliegt zo voorbij…

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Ontdek meer van Fairytale Moments

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder